Goede voorbeelden uit het basisonderwijs

Op deze pagina vind je goede voorbeelden vanuit het basisonderwijs. De voorbeelden zijn heel divers: over een concrete goede aanpak in de klas, een preventieve en integrale aanpak van scholen, maar ook over een succesvolle ketenaanpak op regionaal niveau.

Hoe de RT-er kan helpen bij het in beeld brengen van de leerling en bij het maken van keuzes in de ondersteuning

Hoe een goede samenwerking tussen poortwachter, leerkracht en remedial teacher kan helpen bij de aanpak van leesproblemen.

De inzet van een follow-up traject na afronding van de behandeling

Aanvragen van dyslexie-onderzoek en behandeling wanneer ouders de Nederlandse taal niet beheersen.

Lees meer over de kleine pilot van zorgaanbieder Papillon waarin zij kinderen preventief helpen op de school.

Bekijk de pilot IDEE: Innovatieve Dyslexiezorg van Marant, waarin de vergoede dyslexiezorg anders wordt vormgegeven.

Ontdek hoe scholen van samenwerkingsverband de Hoeksche Waard leesproblemen aanpakken met het online interventieprogramma Bouw!

Hier lees je hoe basisschool De Venen extra leesbegeleiding aan het begin van de schooldag organiseert

In deze video leggen onderzoekers uit hoe vroegtijdige screening en interventie in groep 2 eruit kunnen zien

Beschrijving van de succesvolle integrale samenwerking tussen onderwijs, gemeenten en aanbieders in de regio Holland Rijnland zónder poortwachtersfunctie

Lees over de langetermijnresultaten van het 'Waterlandmodel' en de poortwachtersfunctie

Beschrijving van de inzet van een dyslexieteam en de doorontwikkeling van de werkwijze bij samenwerkingsverband 3006

Praktijkvoorbeeld van samenwerking gemeenten, basisonderwijs, zorg en ouders voor een preventieve, betere en goedkopere aanpak van dyslexie

Voorbeeld van een aanvullende onderwijsvoorziening voor leerlingen met (kenmerken van) dyslexie

Bekijk de verschillende video’s over het ondersteunen van een leerling bij het succesvol inzetten van een dyslexiehulpmiddel

Hier vind je voorbeelden van het gebruik van de methodiek COM bij de implementatie van een dyslexiehulpmiddel