Uit onderzoek weten we dat er meer nodig is om een compenserend dyslexiehulpmiddel succesvol in te zetten dan alleen het simpelweg aanbieden van een hulpmiddel (Scheltinga & Siekman, 2021). In verschillende video’s laten we zien hoe je een leerling kunt ondersteunen bij het succesvol inzetten van een dyslexiehulpmiddel.
Bij de implementatie van het hulpmiddel wordt gebruik gemaakt van de methodiek COM (Compenserende dyslexiehulpmiddelen Op Maat, zie www.dyslexiehulpmiddelen.com). In het stappenplan, behorende bij de methodiek, onderscheiden we verschillende fasen bij de implementatie van een dyslexiehulpmiddel: voorbereiding, instructie, gebruik en evaluatie en nazorg (zie deze poster voor een visuele weergave van de methodiek).
In de volgende video wordt uitgelegd hoe de methodiek in zijn werk gaat.
In de volgende video’s wordt je stap voor stap meegenomen door de verschillende fasen van de methodiek COM.
Voorbereiding
In deze fase kun je gebruik maken van het SETT-model. Lees hier meer over in het artikel Weten | Kiezen van een compenserend hulpmiddel. Daarnaast vind je op www.dyslexiehulpmiddelen.com een overzicht van beschikbare dyslexiehulpmiddelen.
Instructie
In deze fase kun je gebruik maken van het IPPA-basisinterview:
Gebruik
Evaluatie en nazorg
In deze fase kun je gebruik maken van het evaluatie-instrument IPPA:
- Handleiding evaluatie-instrument IPPA | 2017 | Hogeschool Zuyd
- Scoreformulier IPPA-interview | 2017 | Hogeschool Zuyd
- Scoreformulier algemene evaluatie dyslexiehulpmiddel | 2017 | Hogeschool Zuyd
Zelf ook aan de slag met de methodiek COM? Ga naar www.dyslexiehulpmiddelen.com voor meer informatie over de methodiek.