Praktijkkaarten voor docenten in het vo
Deze praktijkkaarten bieden docenten in het voortgezet onderwijs handvatten voor het ondersteunen van leerlingen met lees-, spellingproblemen en dyslexie.
![Iemand die tekst in een boekje schrijft met een pen](/sites/default/files/styles/full_width/public/media/image/2023-12/adult-blur-business-close-up-239548.jpg?itok=vLdtDKeS)
Infographic: Dyslexiehulpmiddelen succesvol inzetten met COM
Deze infographic geeft inzichtelijk weer hoe de methodiek COM (Compenserende dyslexiehulpmiddelen Op Maat) in zijn werk gaat, welke stappen worden genomen en wie hierbij betrokken zijn.
![Infographic met tips voor inzetten van dyslexiehulpmiddelen met de COM-methodiek.](/sites/default/files/styles/full_width/public/media/image/2023-11/2021%20Dyslexiehulpmiddelen%20succesvol%20inzetten%20met%20de%20COM%20methodiek%20Dyslexie%20Centraal.jpg?itok=4MGTDSv2)
EHBI - Eerste Hulp bij Instructie voor Basisvaardigheden
Wat elke onderwijsprofessional moet weten over de fundamenten van de basisvaardigheden, over het boekje eerste hulp bij instructie voor basisvaardigheden.
![Omslag van het boekje EHBI, roodgekleurd](/sites/default/files/styles/full_width/public/media/image/2023-09/ehbi_omslag.jpg?itok=EyEWW09x)
Kwaliteitsdocument voor hulp bij invulling basisondersteuning lees- en spellingonderwijs
Vanuit de basisondersteuning geeft iedere school de zorg op ondersteuningsniveau 1, 2 en 3 zo goed mogelijk vorm. Om scholen te helpen bij het goed vastleggen van de geboden ondersteuning én suggesties te geven voor de invulling van deze ondersteuning op het gebied van lees- en spellingonderwijs, heeft een werkgroep vanuit basisscholen in de gemeente Nijmegen in samenwerking met het Expertisecentrum Nederlands een nieuw document ontwikkeld.
![Een stapelboeken met een appel erbovenop en een stapel blokken met letters](/sites/default/files/styles/full_width/public/media/image/2023-09/element5-digital-oycl7y4y0bk-unsplash.jpg?itok=tFuhBdSO)
Blauwdruk Duurzame Aanpak Leesproblemen en Laaggeletterdheid
Online zelfevaluatie-instrument waarmee schoolteams in het basisonderwijs eenvoudig en snel hun visie op en aanpak van problemen met (leren) lezen kunnen vaststellen met het oog op verbeteracties.
![Voorbeeld figuur Blauwdruk Decoratief](/sites/default/files/styles/full_width/public/media/image/2023-12/afbeelding_dc_blauwdruk.png?itok=fc9Puns4)
Draaiboek verbetertraject po
Dit draaiboek biedt suggesties en handvatten voor het opzetten van een verbetertraject rondom ondersteuningsniveau 3 binnen een schoolbestuur of samenwerkingsverband.
![Groep mensen van bovenaf gezien die vergaderen](/sites/default/files/styles/full_width/public/media/image/2023-02/pexels-fauxels-3183197.jpg?itok=CI9fjWjV)
Posteropdracht leerlingen: Succesvolle schoolloopbaan in het vo
Samen praten over een goede overgang van PO naar Vo, juist als je leesproblemen hebt? Lees verder voor interessant materiaal voor op school.
![Groep kinderen zit aan tafels, voor hen een leraar.](/sites/default/files/styles/full_width/public/media/image/2022-10/pexels-max-fischer-5212703.jpg?itok=Em4PX9Fw)
Preventieve Dyslexiezorg
In de standaard-dyslexiezorg geldt dat kinderen eerst ernstig en langdurig vastlopen en twee jaar of langer moeten wachten voor ze relatief dure specialistische hulp kunnen krijgen.
In het boek Preventieve Dyslexiezorg wordt het over een andere, preventieve boeg gegooid.
![Preventieve Dyslexiezorg Voorkant boek Preventieve Dyslexiezorg, auteur Ria Kleijnen. Een groep van handen die samen een keten vormen](/sites/default/files/styles/full_width/public/media/image/2022-09/Voorkant.jpg?itok=zMG42LZJ)
Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 3.0
Met ingang van 1 januari 2022 is het nieuwe Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling (PDDB 3.0) van kracht. Dit Protocol wordt gebruikt in het kader van de vergoede zorg (vanuit de Jeugdwet) bij leerlingen in het basisonderwijs met Ernstige Dyslexie.
![PDDB](/sites/default/files/styles/full_width/public/media/image/2021-12/materialen-pddb-pro-kind.jpg?itok=osg5gL8o)
Richtlijn omgaan met doublures bij de screening voor toegang tot specialistische dyslexiezorg
Deze richtlijn biedt informatie over de weging van de onderwijsresultaten bij leerlingen in het basisonderwijs die gedoubleerd hebben.
![Doublures](/sites/default/files/styles/full_width/public/media/image/2021-09/doublures.jpg?itok=KXhV6SS9)
Heb je een vraag en staat het niet op deze site? Laat het ons weten.