Methode-analyses

Laatst bijgewerkt op

Informatiedocument methode-analyses

2025

Methode-analyse Karakter

2025

Methode-analyse Estafette (editie 3)

2025

Methode-analyse Blink Lezen

2025

Methode-analyse Atlantis

2025

De inzet van voortgezet technisch leesmethodes op ondersteuningsniveau 1, 2 en 3

Veel basisscholen gebruiken voor het technisch leesonderwijs in groep 4 t/m 8 een methode. De methode is een belangrijk instrument voor het verzorgen van goed leesonderwijs voor de hele groep, oftewel: voor de invulling van ondersteuningsniveau 1. Maar in hoeverre kunnen scholen ook voor de invulling van ondersteuningsniveau 2 en 3 gebruik maken van (delen van) de methode?. In de methode-analyses geven we voor enkele veelgebruikte en recent uitgegeven voortgezet technisch leesmethodes aan wat de methode biedt voor zwakkere lezers en welke onderdelen uit de methode onderwijsprofessionals kunnen gebruiken op ondersteuningsniveau 1, 2 en 3. Samen met het document Effectief handelen op ondersteuningsniveau 3, de Keuzehulp effectieve interventies ondersteuningsniveau 3 en de Checklist kwaliteitsaanpak maken ze onderdeel uit van een serie instrumenten van Dyslexie Centraal die onderwijsprofessionals kunnen helpen bij het maken van keuzes in het onderwijsaanbod voor leerlingen.