Stappenplan handelingsgerichte adviezen
Dit stappenplan biedt zorgprofessionals handvatten om onderzoeksbevindingen van een dyslexieonderzoek te vertalen naar concrete op de jeugdige afgestemde adviezen. Het gaat hierbij om jeugdigen uit zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. In het stappenplan is een koppeling gemaakt met de verschillende stappen van de diagnostische cyclus, zoals weergegeven in de Brede Vakinhoudelijke Richtlijn Dyslexie en het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 3.0. Bij elk van de vier stappen uit de cyclus (klachtenanalyse, probleemanalyse, verklaringsanalyse en indicatieanalyse) staat kort beschreven wat bij die stap gedaan moet worden en hoe je dat kunt doen. Op verschillende plaatsen wordt verwezen naar relevante bronnen.
In het document is naast het stappenplan een bijlage te vinden. In die bijlage staan verschillende voorbeelden van ondersteuningsbehoeften van jeugdigen.
Dit is de eerste versie van dit stappenplan en er is altijd ruimte voor verbetering. Mocht je opmerkingen over of verbeterpunten voor dit stappenplan hebben, mail ze dan naar info@dyslexiecentraal.nl.
Referentie: 2024 | Stappenplan handelingsgerichte adviezen | Expertisecentrum Nederlands