Webinars en presentaties

Laatst bijgewerkt op

Op deze pagina vind je de opnames van verschillende webinars en presentaties die vanuit Dyslexie Centraal zijn verzorgd in de afgelopen jaren. De webinars en presentaties hebben betrekking op zowel po als vo en gaan over diverse onderwerpen, zoals signaleren van lees-/spellingproblemen en dyslexie en hulpmiddelen. 

 

Webinar Dyslexie in het voortgezet onderwijs: Ruimte in de regels

Tijdens het webinar dat plaatsvond op 7 november 2023 kwamen drie presentaties aan bod. Marzenka Rolak (Dyslexie Scholing & Advies) beschreef de weg naar faciliteiten en de vernieuwde wet- en regelgeving. Mieke Urff (Onderwijskundige/dyslexiespecialist) vertelde meer over de dispensatie bij moderne vreemde talen. Christel Dood (Expertisecentrum Nederlands) ging in op wat er kan en mag bij toetsen en examens. De opnames van de drie presentaties vind je hieronder.

 

 

Webinar: Signalering in het vo

Het webinar op 19 september 2023 ging over de signalering van lees- en/of spellingproblemen en dyslexie in het voortgezet onderwijs. Petra Beuk (Studie Assist) en Marzenka Rolak (Dyslexie Scholing & Advies) hebben de verschillende stappen in het signaleringsproces in het vo doorgenomen aan de hand van deze beslisboom. Vervolgens liet Mieke Urff (Onderwijskundige/dyslexiespecialist) zien hoe het signaleren bij ouderejaars eruit kan zien aan de hand van een casus. De opname van het hele webinar is hieronder te vinden. Meer informatie over signaleren in het vo vind je op de pagina Weten | Signaleren van achterstanden | Signaleren in het voortgezet onderwijs.

 

 

Webinar: Aanpak van lees- en/of spellingproblemen en dyslexie in het voortgezet onderwijs

Op 23 maart 2023 kwamen tijdens het webinar vier verschillende thema's rondom de aanpak van lees- en/of spellingproblemen en dyslexie aan bod: gespreksvoering met leerlingen (Marzenka Rolak), inzetten van dyslexiehulpmiddelen (Katrien Horions), inzetten van visuele ondersteuning bij grammatica van moderne vreemde talen (Mieke Urff) en een brede schoolaanpak (Christel Dood). De opnames van de introductie van het webinar en de vier presentaties zijn hieronder te vinden.

 

 

Presentatie op Lexima Kennisfestival 'Lees en Tel mee!'

Op donderdag 13 oktober 2022 was Dyslexie Centraal aanwezig op het Lexima Kennisfestival ‘Lees en Tel mee!’. Evelien Krikhaar  ging tijdens haar online bijdrage aan het festival in op de samenwerking tussen onderwijs en zorg tijdens en na de dyslexiebehandeling, aan de hand van het hoofdstuk over Ondersteuningsniveau 4 in de aangevulde versie van de Handreiking voor de invulling van ondersteuningsniveau 2, 3 en 4 bij lees-/spellingproblemen en dyslexie. De presentatie is hieronder terug te zien.

 

 

Presentaties Nationale Dyslexie Conferentie

Op de Nationale Dyslexie Conferentie 2021 gaven Martine Gijsel, Evelien Krikhaar, Marzenka Rolak en Katrien Horions een presentatie vanuit het Stimuleringsprogramma Aanpak Dyslexie. Martine Gijsel sprak over de keuzehulp effectieve interventies ondersteuningsniveau 3 en checklist kwaliteitsaanpak voor handelen op ondersteuningsniveau 3. Ze ging in op de achtergrond van deze instrumenten en vertelde over de wijze waarop ze door scholen ingezet kunnen worden. Evelien Krikhaar ging tijdens haar presentatie in op de Scan Leesproblemen en Dyslexie in groep 3-8. Hoe werkt de scan in de praktijk en wat levert het aan inzichten op? Marzenka Rolak en Katrien Horions vertelden over het ondersteunen van leerlingen met dyslexie bij de moderne vreemde talen in het vo. De opnames van deze presentaties zijn hieronder te vinden.

 

 

Webinar:'Aan de slag met dyslexiehulpmiddelen in po en vo'

Is het gebruik van dyslexiehulpmiddelen effectief? Waar moet ik rekening mee houden bij het inzetten van een hulpmiddel? Hoe kies ik een hulpmiddel dat past bij deze leerling? Wat gebeurt er bij het lezen wanneer je gebruik maakt van auditieve ondersteuning? Op deze en andere vragen werd ingegaan tijdens het webinar “Aan de slag met dyslexiehulpmiddelen in po en vo” op 29 september 2021. De volgende onderwerpen kwamen aan bod: de effectiviteit van dyslexiehulpmiddelen (Femke Scheltinga, ITTA UvA), kiezen en inzetten van een dyslexiehulpmiddel (Katrien Horions & Edith Hagedoren, Hogeschool Zuyd) en dyslexiehulpmiddelen en lesmethodes (Wendy van Eldijk, Dedicon). De verschillende presentaties zijn hieronder terug te kijken.