Dit artikel is hier te downloaden als PDF.
Focus op lezen en spellen
In de menukaart van het Nationaal Programma Onderwijs is ouderbetrokkenheid opgenomen als randvoorwaardelijk / ondersteunend voor de inzet van de overige interventies. Uit onderzoek weten we dat een grote ouderbetrokkenheid kan bijdragen aan de leerresultaten van leerlingen (Bakker e.a., 2013; Boonk e.a., 2018), met name de betrokkenheid die ouders thuis laten zien (thuisbetrokkenheid), zoals helpen bij het huiswerk of praten over school. Voor leerlingen met lees- en/of spellingproblemen of dyslexie geldt ook dat ouderbetrokkenheid van groot belang is voor een effectieve ondersteuning op de verschillende niveaus. Ouders worden gezien als educatieve partner in de ondersteuning van de leerling met lees- en/of spellingproblemen of dyslexie. Scholen kunnen ouders betrekken door hen in begrijpelijke taal te informeren over het taal- en leesonderwijs en de extra ondersteuning die de school aan hun kind biedt. Indien er reden is voor intensivering van de zorg, betrekt de school ouders in een vroegtijdig stadium bij de begeleiding van de leerling en wordt bekeken hoe school en ouders gezamenlijk kunnen optrekken. Hierbij moet rekening gehouden worden met verschillen in de ondersteuningsmogelijkheden, sociale achtergrond en waarden en normen van ouders. Daarnaast betrekt de school de ouders bij de inzet van dyslexiehulpmiddelen en andere aanpassingen.
In de bronnen hieronder lees je meer over effectieve ouderbetrokkenheid en hoe onderwijs- en zorgprofessionals ouders meer kunnen betrekken bij de ondersteuning van hun kind. Als je in de tabel staat, kun je in de breedte scrollen; op een computer met de pijltjestoetsen of scrollbalk onderaan de tabel.
Bronnen | Type bron | Voor wie is de informatie bedoeld? | Globale inhoud | Wat kun je met de informatie? |
---|---|---|---|---|
Dyslexie Centraal |
Artikel bij Weten van Dyslexie Centraal | Leerkrachten po, docenten vo, ib’ers, dyslexiecoördinator | In dit artikel worden suggesties gegeven voor hoe met ouders samengewerkt kan worden rond de signalering van dyslexie in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. | Het artikel geeft gesprekspunten voor een gesprek met ouders wanneer achterstanden bij het kind worden gesignaleerd. |
Dyslexie Centraal |
Artikel bij Weten van Dyslexie Centraal | Leerkrachten po, ib’ers, ouders | In dit artikel worden suggesties gegeven hoe scholen met ouders kunnen samenwerken in de begeleiding van leerlingen met lees- en spellingproblemen en wat ouders thuis kunnen doen om hun kind te ondersteunen. | Het artikel geeft aanwijzingen hoe de ondersteuning die ouders thuis bieden het meest effectief is. |
Dyslexie Centraal |
Artikel bij Doen van Dyslexie Centraal | Leerkrachten po, ib’ers, directie | Het artikel geeft een beschrijving van het verbeterdomein ‘Leerling- en ouderbetrokkenheid’ afkomstig uit de Dyslexiescan Po groep 3-8. Ook wordt er een overzicht geboden van informatiebronnen over het betrekken van en het samenwerken met ouders. | Inspirerende bronnen kunnen ingezet worden bij de samenwerking met ouders. Scholen kunnen met de Scan PO groep 3-8 nagaan hoe zij ervoor staan op dit verbeterdomein en waar mogelijke verbeterpunten liggen. |
Dyslexie Centraal |
Artikel bij Weten van Dyslexie Centraal | Docenten vo, dyslexiecoördinator, directie vo en ouders | Het artikel geeft informatie hoe vo-scholen nieuwe ouders het beste kunnen informeren over de begeleiding van leerlingen met dyslexie op school. | Ouders kunnen de voorbeeldvragen gebruiken bij het bezoeken van middelbare scholen. Scholen kunnen het voorbeeld van de informatiefolder voor ouders gebruiken om zelf een overzichtelijke folder te maken. |
Dyslexie Centraal |
Artikel bij Doen van Dyslexie Centraal | Docenten vo, dyslexiecoördinator, directie vo | Het artikel geeft een beschrijving van het verbeterdomein ‘Betrokkenheid leerlingen en ouders’ afkomstig uit de Dyslexiescan voor het voortgezet onderwijs. | Scholen kunnen op basis van de beschrijving of door het zelf invullen van de scan , nagaan hoe hun school er op dit verbeterdomein voorstaat en waar mogelijke verbeterpunten liggen. |
Dyslexie Centraal |
Brochures ontwikkeld door oudervereniging Balans | Ouders van leerlingen met dyslexie in het po en in het vo | De brochures geven ouders handvatten voor de ondersteuning die ze hun kind kunnen geven en voor het communiceren en samenwerken met de school en zorgprofessionals. Er zijn apart brochures voor het po en het vo. | De handvatten die geboden worden kunnen ouders direct toepassen. |
Dyslexie Centraal Ouders | Hoe kan ik het lezen en spellen oefenen met mijn kind? |
Artikel bij Ouders van Dyslexie Centraal | Ouders van leerlingen met dyslexie in het po | Het artikel geeft informatie over hoe ouders het lezen en spellen thuis op een leuke en ontspannen manier extra kunnen oefenen met hun kind. Ook staan er handige verwijzingen in naar de bibliotheek en voorleestips voor ouders. | De informatie kan direct door ouders worden toegepast. |
Driestar Educatief Onderzoek naar effectiviteit dyslexiebehandeling en ouderbetrokkenheid |
Nieuwsbericht | Behandelaren | Nieuwsbericht over een kleinschalig onderzoek naar het effect van ouderbetrokkenheid op de dyslexiebehandeling. In dit onderzoek waren ouders een aantal keren aanwezig bij de behandeling van het kind. De behandelaar liet elementen zien van een goede begeleiding, waarna ouders deze begeleiding zelf moesten gaan geven. Daarbij kregen ze feedback van de behandelaar. | In dit onderzoek leek sprake te zijn van een positief effect op de leesresultaten, maar door de kleinschaligheid van het onderzoek konden er nog geen harde conclusies worden getrokken. |
Stichting Lezen |
Notitie van Stichting Lezen | Leerkrachten po, ib’ers, directie | Deze notitie geeft achtergrondinformatie over de vormen van ouderbetrokkenheid die daadwerkelijk kunnen bijdragen aan de leesontwikkeling van kinderen en vormt de basis voor scholen om ouderbetrokkenheid bij lezen op een zinvolle manier vorm te geven. | De richtlijnen voor een aanpak om ouders meer bij de leesopvoeding te betrekken kunnen direct ingezet worden. |
EducationLab |
Praktijkkaart | Leerkrachten po, ib’ers | In deze praktijkkaart wordt een interventie beschreven om het thuis lezen tijdens de zomermaanden extra te stimuleren. De interventie bestaat uit het meegeven van boeken aan kinderen die zij tijdens de zomer kunnen lezen en het versturen van (sms-) berichtjes aan ouders om hen te ondersteunen bij het lezen met hun kind. | De beschreven interventie kan direct door scholen ingezet worden, met name ook voor ouders met een lage sociaal economische status. |
Steunpunt Passend Onderwijs |
Leidraad | Samenwerkings-verbanden Passend Onderwijs | De leidraad ‘Samen bouwen aan ouder- en jeugdsteunpunten’ is verschenen voor Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs die ouder- en jeugdsteunpunten gaan opzetten. De leidraad geeft aan welke functies een ouder- en jeugdsteunpunt moet vervullen en aan welke voorwaarden moet worden voldaan. Daarnaast geeft de leidraad praktische tips voor de oprichting van deze steunpunten. | Met de leidraad en het acht-stappenplan daarin kunnen samenwerkingsverbanden een steunpunt opzetten en blijven ontwikkelen. |
Meer lezen over ouderbetrokkenheid? Kijk op Onderwijskennis.nl > Ouderbetrokkenheid of Ouderbetrokkenheid en onderwijskansen
Bronnen
- Boonk, Gijselaers, Ritzen & Brand-Gruwel | 2018 | A review of the relationship between parental involvement indicators and academic achievement | Educational Research Review
- Bakker, Denessen, Dennissen & Oolbekkink-Marchand | 2013 | Leraren en ouderbetrokkenheid: een reviewstudie naar de effectiviteit van ouderbetrokkenheid en de rol die leraren daarbij kunnen vervullen | Radboud Universiteit Nijmegen