Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas

Laatst bijgewerkt op
  • Werkboek voor talendocenten

Leerlingen met dyslexie profiteren enorm van goede begeleiding in de klas. Daar brengen ze immers veel tijd door. De docent vormt dus een belangrijke spil in de zorg voor deze leerlingen. Maar waar heeft deze leerling met dyslexie dan moeite mee bij mijn vak? En wat kan ik aan begeleiding bieden binnen mijn les? Wie gaat mij daarbij helpen op school? Allemaal terechte vragen van een talendocent. Dit werkboek biedt antwoorden, maar zet vooral de docent zelf aan het denken. Zodat hij of zij samen met zijn of haar collega’s van theorie praktijk kan maken. 

In dit werkboek vind je: 

  • Een stapsgewijze aanpak: van kennis over dyslexie tot aan ouderbetrokkenheid.
  • Opdrachten waardoor de docent meteen een vertaalslag naar zijn of haar lespraktijk maakt.
  • QR-codes die de docent snel naar bruikbare documenten leiden. (Zie Aanvullende informatie hieronder)
  • Tal van voorbeelden uit de praktijk.

 

2016 | Hedwig de Krosse & Maud van Druenen | Masterplan Dyslexie

Bestel hier het werkboek voor talendocenten Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas.

Aanvullende informatie

In het werkboek Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas vind je zogenaamde QR-codes naar handige websites, praktische documenten en aanvullende informatie. Door deze codes te scannen met je mobiele telefoon of tablet, kun je de informatie tijdens het lezen direct oproepen en bekijken. Alle links waar in het werkboek naar verwezen worden vind je ook hier: 

Inleiding: Klaar voor de start?

Hoofdstuk 1: Informatie over dyslexie

Leerlingen over dyslexie (dvd, filmfragment)

Kennismaken met beroemde dyslectici

 

Hoofdstuk 2: Dyslexiebeleid

Hoofdstuk 3: Signalering

Hoofdstuk 4: Sociaal-emotionele begeleiding

Hoofdstuk 5: Pedagogisch-didactische begeleiding

Hoofdstuk 6: Vakinhoudelijke begeleiding

Klankspellingschrift

Hoofdstuk 7: Lesmateriaal onder de loep

Hoofdstuk 8: Digitale hulpmiddelen

Dyslexie | Goede kennis van Dedicon

Lexima

 

Hoofdstuk 9: Toetsen en beoordelen

Brochure Kandidaten met een beperking

Hoofdstuk 10: Wet- en regelgeving: mogelijkheden bij de talen

Actuele informatie over de centrale examens

FAQ | Wet- en regelgeving

Leerlijn Frans en Duits van SLO

 

Hoofdstuk 11: Ouderbetrokkenheid

Landelijke Oudervereniging Balans