Leerlingen met dyslexie profiteren enorm van goede begeleiding in de klas. Daar brengen ze immers veel tijd door. De docent vormt dus een belangrijke spil in de zorg voor deze leerlingen. Maar waar heeft deze leerling met dyslexie dan moeite mee bij mijn vak? En wat kan ik aan begeleiding bieden binnen mijn les? Wie gaat mij daarbij helpen op school? Allemaal terechte vragen van een talendocent. Dit werkboek biedt antwoorden, maar zet vooral de docent zelf aan het denken. Zodat hij of zij samen met zijn of haar collega’s van theorie praktijk kan maken.
In dit werkboek vind je:
- Een stapsgewijze aanpak: van kennis over dyslexie tot aan ouderbetrokkenheid.
- Opdrachten waardoor de docent meteen een vertaalslag naar zijn of haar lespraktijk maakt.
- QR-codes die de docent snel naar bruikbare documenten leiden. (Zie Aanvullende informatie hieronder)
- Tal van voorbeelden uit de praktijk.
2016 | Hedwig de Krosse & Maud van Druenen | Masterplan Dyslexie
Bestel hier het werkboek voor talendocenten Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas.
Aanvullende informatie
In het werkboek Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas vind je zogenaamde QR-codes naar handige websites, praktische documenten en aanvullende informatie. Door deze codes te scannen met je mobiele telefoon of tablet, kun je de informatie tijdens het lezen direct oproepen en bekijken. Alle links waar in het werkboek naar verwezen worden vind je ook hier:
Inleiding: Klaar voor de start?
Hoofdstuk 1: Informatie over dyslexie
Leerlingen over dyslexie (dvd, filmfragment)
Kennismaken met beroemde dyslectici
Hoofdstuk 2: Dyslexiebeleid
Hoofdstuk 3: Signalering
Hoofdstuk 4: Sociaal-emotionele begeleiding
Hoofdstuk 5: Pedagogisch-didactische begeleiding
Hoofdstuk 6: Vakinhoudelijke begeleiding
Hoofdstuk 7: Lesmateriaal onder de loep
Hoofdstuk 8: Digitale hulpmiddelen
Dyslexie | Goede kennis van Dedicon
Hoofdstuk 9: Toetsen en beoordelen
Brochure Kandidaten met een beperking
Hoofdstuk 10: Wet- en regelgeving: mogelijkheden bij de talen
Actuele informatie over de centrale examens
Leerlijn Frans en Duits van SLO