Dit artikel is hier te downloaden als PDF.
Focus op lezen en spellen
In de menukaart van het Nationaal Programma Onderwijs is digitale technologie opgenomen als randvoorwaardelijk / ondersteunend voor de inzet van de overige interventies. Voor leerlingen met dyslexie kan de inzet van digitale technologie heel helpend zijn. Op de basisschool zal voor leerlingen met lees- en/of spellingsproblemen en dyslexie nog veel aandacht uitgaan naar remediëren, dat wil zeggen het extra oefenen met lezen en spellen. Naast het blijven werken aan de lees- en/of spellingvaardigheden kunnen (vaak vanaf groep 5) ook compenserende digitale hulpmiddelen ingezet worden. De inzet van dit soort hulpmiddelen zorgt er voor dat leerlingen met dyslexie technisch moeilijkere teksten kunnen lezen, die inhoudelijk interessanter voor ze zijn. Dit kan leiden tot meer leesmotivatie en leeservaring (leeskilometers) bij deze leerlingen, en dit kan de leesvaardigheid weer helpen vergroten. De inzet van deze hulpmiddelen moet er ook voor zorgen dat leerlingen bij andere vakken goed mee kunnen komen en zo min mogelijk belemmering ondervinden van hun lees- en/of spellingprobleem in hun ontwikkeling. Ook in het voortgezet onderwijs kunnen compenserende ict-hulpmiddelen ingezet worden bij het lezen, schrijven en studeren op school en thuis. Het werken met hulpmiddelen vergroot de zelfstandigheid, versterkt het competentiegevoel en motiveert om te blijven lezen en schrijven.
In de bronnen hieronder lees je meer over (het kiezen van) dyslexiehulpmiddelen en het effectief inzetten ervan. Als je in de tabel staat, kun je in de breedte scrollen; op een computer met de pijltjestoetsen of scrollbalk onderaan de tabel.
Bronnen | Type bron | Voor wie is de informatie bedoeld? | Globale inhoud | Wat kun je met de informatie? |
---|---|---|---|---|
Dyslexie Centraal |
Artikel bij Weten van Dyslexie Centraal | Leerkrachten po, docenten vo, ib’ers, dyslexiecoördinator | In dit artikel wordt uitgelegd wat de mogelijkheden van de inzet van compenserende en dispenserende dyslexiehulpmiddelen zijn en bij wat voor belemmeringen deze hulpmiddelen uitkomst kunnen bieden. | De informatie over de verschillende typen maatregelen kunnen helpend zijn bij het zoeken naar de juiste ondersteuning. |
Dyslexie Centraal |
Artikel bij Weten van Dyslexie Centraal | Leerkrachten po, docenten vo, ib’ers, dyslexiecoördinator | In dit artikel wordt beschreven hoe je een weloverwogen keuze kunt maken voor een compenserend hulpmiddel. Het SETT-model wordt toegelicht waarmee men een analyse kan maken van de interactie tussen het individu, de context, de taak, en de technologie. Bij het artikel staan ook toelichtende filmpjes. | Het artikel ondersteunt bij het maken van een keuze voor een compenserend dyslexiehulpmiddel en geeft aan met welke zaken rekening gehouden moet worden. |
Dyslexiehulpmiddelen.com | Website | Leerkrachten po, docenten vo, ib’ers, dyslexiecoördinator, ouders, leerling, directie | Deze website is In het kader van Project COM ontwikkeld en bestaat uit praktische informatie over dyslexiehulpmiddelen en hoe deze op school en thuis ingezet kunnen worden. Ook vind je er een overzicht van beschikbare hulpmiddelen en informatie over de juiste methodieken voor de implementatie van hulpmiddelen in het onderwijs. Voor verschillende doelgroepen is de informatie op een rijtje gezet. Zie ook Dyslexie Centraal | Doen | Dyslexiehulpmiddelen | De informatie is direct toepasbaar voor alle doelgroepen |
Dyslexie Centraal |
Artikel bij Weten van Dyslexie Centraal | Leerkrachten po, docenten vo, ib’ers, dyslexiecoördinator | In dit artikel wordt de implementatiemethodiek Compenserende dyslexiehulpmiddelen Op Maat (COM) toegelicht. De methodiek draagt bij aan een succesvolle inzet van het dyslexiehulpmiddel, aansluitend bij de behoeften van de leerling. Je vindt er ook een deel van een webinar over hoe je een leerling kunt ondersteunen bij het inzetten van een dyslexiehulpmiddel met behulp van de methodiek COM. | De beschreven implementatiemethodiek kan direct door een dyslexiedeskundige ingezet worden. |
Scheltinga, F. & Siekman, B. (2021) Literatuurstudie naar de effectiviteit van |
Review | Onderzoekers, ontwikkelaars technische hulpmiddelen | Deze review brengt in kaart welke evidentie er is voor de effectiviteit van verschillende technische hulpmiddelen ter ondersteuning van leerlingen met dyslexie. Daarnaast wordt gekeken naar aspecten van implementatie en bruikbaarheid die een rol kunnen spelen bij de effectiviteit. Zie ook een toelichtend filmpje op de review op Dyslexie Centraal | Weten | Effectiviteit van dyslexiehulpmiddelen. |
De conclusies uit deze review kunnen toegepast worden bij de keuze en de implementatie van dyslexiehulpmiddelen. |