In het kader van Dyslexie Centraal zijn een aantal zelfevaluatie-scans ontwikkeld, met als doel het zicht krijgen op de kwaliteit en realisatie van zowel onderwijs als ondersteuning bij lezen en spellen in de eigen onderwijspraktijk en op eventuele verbeterpunten daarbij:
- Scan Preventieve Aanpak Lezen en Spellen
- Scan Leesproblemen en Dyslexie groep 3-8
- Dyslexiescan Voortgezet Onderwijs
Met deze scans kan in teamverband het (voorbereidende) lees- en spellingonderwijs en de begeleiding van leerlingen met lees-, spellingproblemen en dyslexie in kaart worden gebracht. De scans richten zich daarbij niet alleen op de uitvoering in de praktijk (operationeel), maar ook op het tactische niveau (schoolleider, ib’er, zorg-/ondersteuningscoördinator) en de rol van de strategische partners, zoals het schoolbestuur, Samenwerkingsverband Passend Onderwijs en de gemeente. Op basis van de resultaten kan gezamenlijk bekeken worden wat er al goed gaat, welke aspecten verbetering behoeven en eventueel besloten worden tot het inzetten van een verbetertraject.
Naast bovengenoemde scans is nog een vierde scan ontwikkeld:
Deze scan stelt schoolteams in staat eenvoudig en snel hun visie op de aanpak van problemen met lezen vast te stellen, als startpunt voor verbeteracties.
De scans zijn gratis beschikbaar en aan te vragen via instrumenten.expertisecentrumnederlands.nl. Klik op bovenstaande links voor meer informatie over de betreffende scan, een handleiding en een overzicht van de vragen.