Ook leerlingen met lees- en/of spellingproblemen en dyslexie kunnen vreemde taal leren. Hoe kun je deze leerlingen als docent en als dyslexiedeskundige hierbij ondersteunen?
In dit onderdeel van de online professionaliseringsmodule kun je je kennis hierover vergroten. Je kunt hier zelf of samen met je collega's mee aan de slag gaan.
De informatie onder Weten en Doen neem je door ter voorbereiding op het aan de slag gaan met de werkopdrachten onder Leren.
Deze pagina is nog in ontwikkeling en wordt de komende periode verder uitgebreid.
Weten
In de volgende artikelen kun je meer lezen over hoe je leerlingen bij specifieke taaldomeinen kunt ondersteunen bij het leren van de moderne vreemde talen. Deze artikelen bestaan uit een stukje verdieping - waar ligt de uitdaging voor de leerling met dyslexie - en wordt gevolgd door praktische handvatten om met de leerling aan de slag te gaan.
- Dyslexie Centraal | Woordenschat
- Praktijkkaart voor docenten in het vo. Woordenschatuitbreiding in een moderne vreemde taal met lees-, spellingproblemen en dyslexie | 2023 | Dood, Costache, Urff, Horions en Bruggink | Dyslexie Centraal
De praktijkkaart biedt strategieën die docenten kunnen inzetten om de structurele uitdagingen van woordenschatverwerving die vaak worden ondervonden door leerlingen met dyslexie, aan te pakken. - Praktijkkaart voor docenten in het vo. Schrijven met lees-, spellingproblemen en dyslexie | 2023 | Dood, Costache, Urff, Horions en Gijsel | Dyslexie Centraal
De praktijkkaart biedt strategieën die docenten kunnen inzetten om de technische en structurele schrijfuitdagingen die leerlingen met dyslexie vaak ondervinden, aan te pakken.