Hoe kun je het gebruik van een dyslexiehulpmiddel het best ondersteunen?

Laatst bijgewerkt op
  • Actueel
  • Januari 2022
  • Nieuws

Om een compenserend dyslexiehulpmiddel succesvol in te zetten, is er meer nodig dan alleen  een hulpmiddel aanbieden. Zo blijkt ook uit onderzoek van Scheltinga & Siekman, 2021. Maar hoe kies je dan een hulpmiddel? En hoe kun je een leerling op de basisschool en middelbare school het beste ondersteunen bij het inzetten ervan? Op Dyslexie Centraal | Weten | Dyslexiehulpmiddelen en www.dyslexiehulpmiddelen.com hebben we de informatie vernieuwd om onderwijs- en zorgprofessionals meer handvatten te geven.

Compenserende dyslexiehulpmiddelen Op Maat

Leerlingen met lees- of spellingproblemen en dyslexie kunnen op verschillende manieren ondersteund worden zodat ze beter en zelfstandiger kunnen omgaan met de belemmeringen die ze ervaren. Een dyslexiehulpmiddel is een van de mogelijkheden.  In het kader van project COM is de implementatiemethodiek Compenserende dyslexiehulpmiddelen Op Maat ontwikkeld. De methodiek bestaat uit verschillende stappen. Bij Weten | Dyslexiehulpmiddelen | Succesvol inzetten van dyslexiehulpmiddelen wordt overzichtelijk weergegeven hoe deze methodiek werkt. In een aantal video‚Äôs laten we zien hoe iedere stap in zijn werk gaat. Op www.dyslexiehulpmiddelen.com vind je uitgebreide informatie over de taken van de verschillende betrokkenen.

Hulpmiddel kiezen

Een van de stappen van de COM-methodiek is het kiezen van een compenserend hulpmiddel. Welke hulpmiddelen zijn effectief en bij wie? Daarnaast moet je met verschillende randvoorwaarden rekening houden. Het SETT-model kan helpen bij het kiezen van een hulpmiddel. Op www.dyslexiehulpmiddel.com vind je een overzicht van beschikbare compenserende dyslexiehulpmiddelen.

Vervolgens breng je met de leerling in kaart waar zijn of haar specifieke behoeften liggen en ga je de leerling begeleiden bij het gebruik van een hulpmiddel. Eerst in een oefensituatie en later in de klas en thuis. Na een bepaalde periode evalueer je met elkaar hoe het hulpmiddel bevalt. Door deze stappen te doorlopen krijgt de leerling de ondersteuning die hij nodig heeft, en leert hij hoe hij een hulpmiddel succesvol kan inzetten.

Meer weten?

Ga naar Weten | Dyslexiehulpmiddelen en www.dyslexiehulpmiddelen.com voor meer informatie en praktische handvatten.