Ervaringen van een school in het gebruik van een Dyslexie App

  • Informeren aankomende en nieuwe leerlingen en hun ouders

Bij de Stichting Fioretti Teylingen zijn ze in 2019 gestart met het gebruik van een digitale tool over de ondersteuning die zij bieden op hun scholen: de Dyslexie App. Op deze pagina worden de ervaringen van de school toegelicht.

Gebruik van de app tijdens de open avonden

Tijdens de open avonden hing QR-code naar de app op elke afdeling. Mocht bijvoorbeeld de docent bij houtbewerking een vraag krijgen specifiek over dyslexie dan kon hij de ouders verwijzen naar de app en konden ze hier hun antwoord vinden.

De focus lag voor ouders niet alleen meer op dyslexie

Een ander voordeel van de app was dat de ouders op de avond zich konden focussen op de vakken die hun kind interesseerden. De focus werd niet gelegd op de dyslexie. Ouders waren niet verplicht om op die avond daar extra tijd aan kwijt te zijn.

Tijdens de bezoeken door de basisscholen kon ook gelijk de app doorgeven worden en hoefde men niet specifiek op dyslexie in te gaan.

De app helpt bij kennisverspreiding over dyslexie onder docenten

Door de app zijn ook meer docenten die niet direct met dyslexie te maken hebben bij hun vak meer te weten gekomen over ons beleid op het gebied van dyslexie.

Nadelen

Er gaat tijd zitten in het bouwen van de app. Aan de inhoud ben je al snel een dag aan kwijt. De technische ontwikkeling heeft 3 werkdagen gekost. Het mooiste en betaalbaarste is wanneer er iemand binnen de school is die dit zou kunnen doen. Maar ook dan zullen hier wel uren voor aangeboden moeten worden. Iemand met kennis van het beleid zal de vormgever van de app moeten ondersteunen om de lijnen van de app uit te zetten.

Is deze tijdsinvestering het waard?

Een groot voordeel is dat na het bouwen van de app deze jaarlijks alleen nog maar aangepast hoeft te worden waar nodig. Daarnaast heb je altijd de meest recente informatie binnen handbereik. Het is handig dat je snel  bij de benodigde informatie over de begeleiding van leerlingen met dyslexie kunt komen zonder dat je een hele website door moet.

Waarom hebben jullie gekozen voor een app en niet een website?

Op open avonden lopen de ouders door de school en is het vaak erg druk bij de stand of lokaal waar informatie wordt verstrekt over dyslexie. Meestal zijn ze er met hun kind en die zit niet echt te wachten op een gesprek over de ondersteuning van dyslexie. Ze willen vooral rondkijken in de lokalen om een impressie te krijgen van de school.

Doordat we de QR-code van de app overal in de school hebben hangen en liggen om mee te nemen, krijgen de ouders overal gelijk antwoord op de vragen die ze anders bij de stand wilden stellen. Ouders zullen op een open avond nooit naar de website gaan. Daarbij komt nog dat je op de website nog op zoek moet naar de pagina over dyslexiebegeleiding. De bedoeling van een open avond is dat ouders een goede indruk krijgen over de school en antwoord krijgen op hun meeste vragen. Door de app kunnen we meer ouders helpen op de avond zelf.