Het Stimuleringsprogramma Aanpak Dyslexie wil bevorderen dat scholen systematisch en duurzaam werken aan goed lees- en spellingonderwijs. Met een preventieve en integrale aanpak van leesproblemen en dyslexie kunnen onterechte verwijzingen naar de dyslexiezorg en het risico op laaggeletterdheid worden voorkomen. Een effectieve aanpak in onderwijs en zorg zal er toe leiden dat alle leerlingen – met of zonder dyslexie – zo geletterd mogelijk worden en zich hierbij competent en gewaardeerd voelen.
De vraag is nu: WAT moet er voor deze effectieve aanpak precies gebeuren en HOE kan dit het beste gedaan worden? En wat is er voor NODIG om deze aanpak ook te laten slagen? Het Stimuleringsprogramma gaat uit van een specifieke werkwijze die aan de hand van twee ‘spinnenwebben’ is vormgegeven. Deze wordt in bovenstaand filmpje toegelicht, en de 'spinnenwebben' zijn hieronder te downloaden.
Tot slot hebben wij een overzicht gemaakt van wat het Stimuleringsprogramma Aanpak Dyslexie doet en wat betrokken partijen kunnen doen:
Stimuleringsprogramma | Betrokken partijen |
---|---|
Faciliteren van verbeteracties |
Verbeteringen uitvoeren / opvolgen |
Beschrijvingskader voor goede voorbeelden |
Voorbeelden aandragen en beschrijven |
Beschikbaar stellen goede kennis |
Inzetten kennis in de eigen praktijk |
Bevorderen samenwerking onderwijs & zorg |
Leiding en uitvoering geven aan de samenwerking |
Ontwikkelen van passende inhoud voor professionalisering en ondersteuning |
Verzorgen en organiseren van de professionalisering en ondersteuning |
Data verzamelen & beschikbaar maken en aanzetten tot sturen op data |
Gebruikmaken van aangereikte data: sturen en inzetten van cyclische verbetertrajecten |
Aandragen van oplossingsrichtingen bij overheden en inspectie |
Overheden en inspectie nemen hun eigen verantwoordelijkheid hierbij |