Online intervisiebijeenkomsten en e-learning 2025-2026 | Grip op dyslexie in het vo

Laatst bijgewerkt op

Wil jij leerlingen met lees- en spellingproblemen of dyslexie op jouw middelbare school beter ondersteunen? Leerlingen met lees- en spellingproblemen of dyslexie lopen op de middelbare school vaak tegen verschillende problemen aan. Hoe kun jij als professional het beste met deze leerlingen in gesprek gaan en hun hulpvraag duidelijk krijgen? Hoe leer je hen om zelf met deze problemen om te gaan? Hoe zet je dyslexiehulpmiddelen effectief in? En hoe zorg je voor een schoolbrede aanpak, waarbij je deze ondersteuning samen met al jouw collega’s oppakt?  

Deze vragen staan centraal tijdens een serie van acht online intervisiebijeenkomsten en twee bijeenkomsten op locatie in het schooljaar 2025-2026. Via themagerichte intervisie delen onderwijs- en zorgprofessionals ervaringen met elkaar, aan de hand van casussen/vraagstukken die zij zelf inbrengen. Ter ondersteuning worden relevante materialen, ontwikkeld in het kader van Dyslexie Centraal, gebruikt. Dit traject is in samenwerking met Eduseries ontwikkeld en wordt aangeboden door het Expertisecentrum Nederlands in het kader van Dyslexie Centraal.

Doelgroep

De intervisiegroepen zijn interdisciplinair.  Ze bestaan bijvoorbeeld uit docenten moderne vreemde talen, docenten Nederlands, docenten die de ambitie hebben om leerlingen met lees- en/of spellingproblemen en dyslexie te begeleiden, remedial teachers, dyslexiecoaches, ondersteunings-/zorg-/dyslexiecoördinatoren, orthopedagogen en psychologen.

Inhoud

De volgende thema’s komen aan bod:

  • Bijeenkomsten 1 en 4: Schoolbrede aanpak
  • Bijeenkomsten 2 en 3: Gespreksvoering met leerlingen en collega's
  • Bijeenkomsten 5 t/m 8: De lespraktijk: hierin komen vier inhoudelijke thema’s aan bod (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, studievaardigheden en moderne vreemde talen) en verschillende algemene thema’s (o.a. ondersteuningsniveaus, STICORDI-maatregelen en inzet van dyslexiehulpmiddelen) 

Werkwijze

Je gaat aan de slag met vragen uit je eigen praktijk en krijgt concrete handvatten voor oplossingen aangereikt. Je brengt het geleerde in de praktijk en deelt ervaringen met onderwijs- en zorgprofessionals van andere scholen/instellingen. 

E-learning

De online intervisiebijeenkomsten worden ondersteund door middel van e-learning. Hiervoor maken wij gebruik van het online platform van wij-leren. In deze online leeromgeving wissel je casussen en vraagstukken met elkaar uit ter voorbereiding op de bijeenkomsten. Daarnaast staan er bronnen en opdrachten in de leeromgeving. Deze bronnen en opdrachten geven extra verdieping op het thema. Voor deelname aan de bijeenkomsten is bepaalde achtergrondkennis vereist. Die kennis kan worden opgedaan met enkele van deze bronnen. Als deelnemer mag je zelf bepalen of het voor jou relevant is om deze bronnen door te nemen en/of de opdrachten te maken.  Tijdens de voorlichtingsbijeenkomst besteden we uitgebreide aandacht aan de werking van deze leeromgeving en de verschillende bronnen en opdrachten.

Docenten

  • Alice Visschedijk is onderzoeker/ontwikkelaar bij het Expertisecentrum Nederlands. Ze is voornamelijk werkzaam voor Dyslexie Centraal. Hier is ze lid van de werkgroep VO. Hiervoor werkte Alice jarenlang als dyslexiespecialist in het voortgezet onderwijs en bij Hogeschool Windesheim.
  • Marzena Rolak Marzena Rolak is orthopedagoog-generalist en heeft 25 jaar ervaring met het begeleiden van jongeren met dyslexie en van scholen met dyslexiebeleid. Vanuit haar eigen bedrijf Dyslexie scholing en Advies geeft ze diverse trainingen en leidt ze onder andere docenten in het VO op tot dyslexiecoach en remedial teacher. Daarnaast is ze lid van de stuurgroep en de werkgroep VO van Dyslexie Centraal.
  • Mieke Urff stond 20 jaar voor de klas als docent Frans en Engels. Al snel is ze zich gaan verdiepen in de problemen die leerlingen met dyslexie tegenkomen bij de taalvakken en bij lezen in het algemeen. Ze houdt zich vanuit die kennis en ervaring bezig met professionalisering van talendocenten en remedial teachers binnen het (voortgezet) onderwijs. Daarnaast is ze lid van de werkgroep VO van Dyslexie Centraal.
  • Katrien Horions werkt ruim 25 jaar als logopediste bij Logiko, waar ze kinderen, jongeren, (jong)volwassenen en hun ouders met complexe hulpvragen rondom dyslexie, dyscalculie en ontwikkelingsdysfasie ondersteunt. Tot eind 2024 was ze bijna 20 jaar verbonden aan Zuyd Hogeschool in Nederland, waar ze senior docent was bij de opleiding logopedie. Daarnaast is ze lid van de stuurgroep en de werkgroep VO van Dyslexie Centraal.

Wat levert het intervisietraject je op?

Na afloop van het intervisietraject zijn zowel je kennis als vaardigheden als onderwijsprofessional met betrekking tot de begeleiding van leerlingen met lees- en/of spellingproblemen en dyslexie vergroot. Je bent in staat om mee te denken in het dyslexiebeleid en dit beleid te vertalen naar de praktijk van het (talen)onderwijs. Als zorgprofessional krijg je meer zicht op het dyslexiebeleid in het onderwijs en hoe je daar op af kunt stemmen. 

Tijdens dit intervisietraject kom je te weten:

  • hoe je knelpunten in de eigen praktijk oppakt;
  • hoe je door middel van verschillende gesprekstechnieken de hulpbehoeftes van leerlingen helder krijgt;
  • hoe je de ondersteuning afstemt met collega’s;
  • hoe je signalering en diagnostiek in onderlinge samenwerking op elkaar afstemt;
  • hoe je leerlingen met dyslexie meer autonomie geeft in de aanpak van hun problemen;
  • hoe dyslexiehulpmiddelen effectief ingezet kunnen worden, welke randvoorwaarden daarvoor gerealiseerd moeten worden en hoe leerlingen daarbij begeleid kunnen worden.

Een belangrijke nevenopbrengst is de samenwerking tussen onderwijs en zorg: je krijgt handvatten hoe je je handelen op elkaar af kunt stemmen.

Goed voorbeeld uit de praktijk

Na het volgen van het intervisietraject Grip op dyslexie in het vo heeft Maaike Stoffer, remedial teacher / dyslexiespecialist van het Veluws College Mheenpark, een eigen intervisiegroep opgestart binnen de scholengemeenschap.  

Praktische informatie

De bijeenkomsten vinden plaats in de periode oktober 2025 – juni 2026.

De intervisiebijeenkomsten vinden voor twee verschillende groepen plaats: een groep op maandagmiddag en een groep op donderdagmiddag. Beide groepen zijn interdisciplinair. 

Data

  • Voorlichtingsbijeenkomst (groep A en B)

Maandag 6 oktober 2025 van 15:30 – 17:00 uur (inloop met koffie/thee vanaf 15:15 uur)
Online aansluiten is niet mogelijk

  • Intervisiebijeenkomsten groep A (15.30 tot 17:00 uur, digitale inloop vanaf 15:15 uur)

Maandag 10 november 2025
Maandag 8 december 2025
Maandag 12 januari 2026
Maandag 2 februari 2026
Maandag 9 maart 2026
Maandag 13 april 2026
Maandag 18 mei 2026
Maandag 8 juni 2026

  • Intervisiebijeenkomsten groep B (15.30 tot 17:00 uur, digitale inloop vanaf 15:15 uur)

Donderdag 13 november 2025
Donderdag 11 december 2025
Donderdag 15 januari 2026
Donderdag 5 februari 2026
Donderdag 12 maart 2026
Donderdag 16 april 2026
Donderdag 21 mei 2026
Donderdag 11 juni 2026

  • Slotbijeenkomst (groep A en B)

Donderdag 25 juni 2026 van 15:30-17:30 uur (inloop met koffie/thee vanaf 15:15 uur)
Online aansluiten is niet mogelijk

Kosten

€75 (excl. reiskosten)

Locatie 

Groepsgrootte

De groepen bestaan uit maximaal 12 deelnemers van verschillende scholen/instellingen. We hanteren een minimum aantal deelnemers om het intervisietraject door te laten gaan is. Uiterlijk vrijdag 18 juli zullen wij laten weten of het intervisietraject definitief door kan gaan. 

Certificaat

Ben je bij minimaal 80% van de bijeenkomsten aanwezig geweest? Dan ontvang je na deelname aan het intervisietraject een certificaat voor deelname.

Tijdsinvestering 

  • Voorlichtingsbijeenkomst, acht intervisiebijeenkomsten, slotbijeenkomst: 15,5 uur (excl. reistijd)
  • Voorbereiding intervisiebijeenkomsten en slotbijeenkomst (e-learning): 17 uur
  • Optionele opdrachten en inlezen in bronnen (e-learning): 36 uur

Aanmelden

Heb je interesse in dit intervisietraject? Meld je dan direct aan via het aanmeldformulier

Mocht je vragen hebben neem dan contact met ons op door te mailen naar info@dyslexiecentraal.nl of te bellen naar Expertisecentrum Nederlands: Melissa in ’t Zandt (024 204 25 80).