FAQ | Ondersteuning van leerlingen met dyslexie

Laatst bijgewerkt op

Voortgezet onderwijs

1. Welke scholen in het voortgezet onderwijs zijn gespecialiseerd in de begeleiding van leerlingen met dyslexie?

Er is geen overzicht van scholen die hierin gespecialiseerd zijn. Op de websites van de scholen is een schoolondersteuningsprofiel te vinden. Hierin staat beschreven welke basisondersteuning (hier valt ook dyslexie onder) de school kan bieden. Dit kan mogelijk helpen om een keuze te maken bij welke school een leerling het beste aangemeld kan worden. Mocht het schoolondersteuningsprofiel niet op de website staan van de school of als dit onvoldoende duidelijkheid biedt, dan kunnen ouders hierover het beste contact opnemen met de school in kwestie. Daarnaast moet scholen wanneer zij geen passende plek kunnen bieden voor een aangemelde leerling hier samen met het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs (SWV) voor het voortgezet onderwijs een passende plek voor zoeken. Wanneer ouders moeite hebben met het vinden van een passende plek dan kunnen zij deze vraag ook voorleggen aan SWV in hun eigen regio. Scholen kunnen namelijk een beroep doen op het samenwerkingsverband bij het bieden van ondersteuning aan leerlingen. Zij hebben dus ook inzicht welke school het best past.

Lees meer

Naar boven

2. Hoe kan een remedial teacher in het voortgezet onderwijs zijn of haar tijd effectief besteden bij de ondersteuning van leerlingen met dyslexie?

Een remedial teacher besteedt zijn of haar tijd het meest effectief door prioriteiten te stellen. Focus op het ontwikkelen van een goed dyslexiebeleid en het ondersteunen van docenten. Dit creëert een breder draagvlak en vermindert de behoefte aan individuele begeleiding. Daarnaast is het belangrijk om leerlingen en ouders goed te informeren over ondersteuningsmogelijkheden.

Heldere afspraken met de directie over haalbare doelen binnen de beschikbare uren zijn cruciaal wanneer de beschikbare tijd krap is. De remedial teacher kan bijvoorbeeld de Dyslexiescan Voortgezet Onderwijs gebruiken om verbeterpunten te achterhalen en zo tot een actieplan en prioritering te komen.

Voor een uitgebreid antwoord op deze vraag, zie het artikel hieronder:

2024 | Dyslexieondersteuning in het voortgezet onderwijs: Effectieve tijdbesteding | Alice Visschedijk en Melissa in ’t Zandt | Tijdschrift voor Remedial Teaching

Naar boven