Terug naar de Dyslexiescan Voortgezet onderwijs
Beschrijving van het verbeterdomein
Een interne zorgspecialist biedt leerlingen met dyslexie taakgerichte begeleidingslessen gericht op het verbeteren van functioneel lezen en spellen bij de vakken die de leerling heeft: Nederlands, vreemde talen, de aanpak van complexe teksten bij zaak- en exacte vakken. Daarbij is er ook expliciet aandacht voor studiestrategieƫn die bij deze vakken worden gevraagd. Op de leerling afgestemde psycho-educatie en copingstijlen maken integraal deel uit van deze intensievere begeleiding. Voor deze intensieve psycho-sociale begeleiding worden daartoe bestemde methodieken ingezet (onder andere Dyslexie de baas, DyslexieSleutels). In alle gevallen wordt deze begeleiding goed afgestemd met leerling, mentor en ouders/verzorgers en regelmatig geƫvalueerd. Indien de school met externe zorgspecialisten (remedial teachers, dyslexiespecialisten, gedragsspecialisten) werkt, vindt er afstemming en regelmatig evaluatie plaats.