Leervertragingen kunnen grotendeels voorkomen of weggewerkt worden wanneer leerlingen die dat nodig hebben in een 1-op-1 situatie of in een klein groepje extra instructie en oefening krijgen van een tutor (PvA9). In zo’n situatie zijn het op maat snijden van de aanwijzingen en het geven van directe feedback veel beter uitvoerbaar dan in een klassensituatie. Het maakt daarbij niet uit of die hulp preventie en nivelleren, remediëren, stimuleren of compenseren en coachen beoogt. Het model is toepasbaar op voorbereidend lezen, aanvankelijk, voortgezet en vloeiend lezen. Combinatie van tutoring met een computerprogramma verhoogt de effectiviteit (Geudens e.a., 2022).
Dat niet-professionele tutors kunnen bijdragen aan het voorkomen/wegwerken van leesachterstanden is aangetoond in twee interventies.
Verder lezen
Voorbeelden van programma’s met inzet tutors:
Terug naar Materialen | Blauwdruk Duurzame Aanpak Leesproblemen en Laaggeletterdheid.