Terug naar Leesproblemen en dyslexie in het basisonderwijs
Inleiding en leeswijzer
Op deze pagina vind je links naar filmpjes, websites en boeken die aansluiten bij dit hoofdstuk en die je kan bekijken en lezen voor meer uitgebreide en verdiepende informatie. Ook vind je materialen om zelf aan de slag te gaan.
“De lees- en spellingontwikkeling van leerlingen moet nauwgezet worden bijgehouden, om goed te kunnen inspelen op hun onderwijsbehoeften. Dat betekent dat de leerkracht op vaste momenten in het leerjaar nagaat of het onderwijsaanbod toereikend is geweest en of de vooraf geformuleerde doelen zijn behaald. In dit hoofdstuk wordt beschreven hoe de lees- en spellingontwikkeling van leerlingen kan worden gevolgd en hoe leerlingen met zwakke lees- en/of spellingvaardigheden kunnen worden opgespoord met behulp van toetsen en observaties.
In paragraaf 3.2 gaan we in op de lees- en spellinggerelateerde vaardigheden die de leerkracht in kaart kan brengen. In paragraaf 3.3 wordt beschreven hoe met behulp van toetsen de vaardigheden gemeten kunnen worden. Paragraaf 3.4 belicht verschillende manieren om met behulp van gerichte observaties zicht te krijgen op de lees- en spellingontwikkeling. In paragraaf 3.5 ten slotte, wordt beschreven hoe de leerkracht de gegevens van verschillende toetsmomenten en observaties kan vastleggen en interpreteren.”
Bekijk filmpjes
- De film Kijken naar opbrengsten portretteert scholen die opbrengstgericht werken in de praktijk toepassen.
Bezoek websites
- www.annabosman.eu bevat artikelen waarin spellingtoetsen kritisch tegen het licht worden gehouden op betrouwbaarheid en validiteit.
- https://www.cito.nl/kennis-en-innovatie/kennisplein/ geeft een toelichting bij veelgebruikte toetsen in het onderwijs.
- www.vanponaarvo.nl geeft informatie over de overgang van primair naar voortgezet onderwijs.
Lees meer
- Toetsen op school. | 2011 | Sanders (red). | Cito.
Systematisch volgen van de lees- en spellingontwikkeling
Aan de slag
- Stappenplannen en toetskalenders bij de Protocollen Leesproblemen en Dyslexie
- Herfstsignaleringstoetsen voor groep 3 uit het Protocol Leesproblemen en Dyslexie Groep 3
- De Signaleringslijst voor Kleuters en de bijbehorende kleutertaken uit het Protocol Preventie van Leesproblemen Groep 1-2