BD | Uitgangspunten voor duurzame verbetering

Laatst bijgewerkt op
  • Blauwdruk Duurzame Aanpak Leesproblemen en Laaggeletterdheid

De uitgangspunten voor duurzame verbetering en voor het onderhouden van de kwaliteit van het onderwijs zijn:

  • Hoge verwachtingen, vertaald in ambitieuze doelstellingen en daaraan aangepaste interventies voor leerlingen, zijn een allereerste vereiste voor kwaliteitsverbetering. 
  • Om het proces van implementatie van een duurzame aanpak efficiënt en effectief te laten verlopen is goed onderwijskundig leiderschap essentieel. 
  • Kenmerkend voor dat proces is continuïteit in aansturing/terugkoppeling, in samenspraak met elkaar, met het oog op verbetering en onderhoud: de school als lerende organisatie. 
  • In de uitvoering staan een gemeenschappelijke visie en een datagestuurde kennis- en kundebasis centraal.

Bovenschools samenwerken, bijscholing en andere manieren van informatie inwinnen en overdragen bevorderen het proces van kwaliteitsverbetering. In het scheppen van deze uitgangspunten kan de Blauwdruk een belangrijke rol vervullen, toegespitst op het lezen. Initiatief voor het gebruik ervan kan worden genomen door de schoolleider, leden van het schoolteam, het schoolbestuur of het SWV, eventueel op advies van de Inspectie. Het verdient aanbeveling om een Blauwdrukcoőrdinator aan te stellen voor het initiëren en onderhouden van het proces van kwaliteitsverbetering.

Terug naar Materialen | Blauwdruk Duurzame Aanpak Leesproblemen en Laaggeletterdheid.