Laatst bijgewerkt op
Een succesvolle schoolleider:
- heeft een duidelijke visie over missie en doelen en draagt deze uit door
- de focus primair te leggen op de basisvaardigheden
- kwalitatieve schoolverbetering na te streven door doelen te stellen en opbrengstgericht te sturen op resultaat, gepaard aan hoge verwachtingen
- deze visie te delen met leden van het schoolteam als de basis voor het in gang zetten, implementeren en onderhouden van een duurzame aanpak van leesproblemen
- maakt gebruik van datasturing, i.h.b. gegevens over
- vorderingen in voorbereidend, aanvankelijk en voortgezet lezen
- laaggeletterdheid, dyslexie, zittenblijven, (lage) verwijzing naar VO
- achtergrond: milieu, ouders, omgeving, …
- de interpretatie en aanpak van het probleem op basis van bronnen en experts, ´evidence-based´ aanpak, voorbeelden van ´good practice’
- is in staat voorwaarden voor schoolverbetering te scheppen door
- een positief klimaat te scheppen
- kennis te delen met en te bevorderen bij leden van het schoolteam (de school als ‘lerende organisatie’)
- afspraken en verbeteracties planmatig vast te leggen
- boven- en buitenschoolse contacten te leggen en te onderhouden die aan schoolverbetering bijdragen
- de benodigde middelen en ondersteuning van het schoolbestuur te regelen
- ouders en de lokale gemeenschap bij de ontwikkelingen te betrekken.
Verder lezen
Terug naar Materialen | Blauwdruk Duurzame Aanpak Leesproblemen en Laaggeletterdheid.