BD | Onderwijskundig leiderschap

Laatst bijgewerkt op
  • Blauwdruk Duurzame Aanpak Leesproblemen en Laaggeletterdheid

Een succesvolle schoolleider:

  • heeft een duidelijke visie over missie en doelen en draagt deze uit door
    • de focus primair te leggen op de basisvaardigheden
    • kwalitatieve schoolverbetering na te streven door doelen te stellen en opbrengstgericht te sturen op resultaat, gepaard aan hoge verwachtingen
    • deze visie te delen met leden van het schoolteam als de basis voor het in gang zetten, implementeren en onderhouden van een duurzame aanpak van leesproblemen
  • maakt gebruik van datasturing, i.h.b. gegevens over 
    • vorderingen in voorbereidend, aanvankelijk en voortgezet lezen
    • laaggeletterdheid, dyslexie, zittenblijven, (lage) verwijzing naar VO
    • achtergrond: milieu, ouders, omgeving, …
    • de interpretatie en aanpak van het probleem op basis van bronnen en experts, ´evidence-based´ aanpak, voorbeelden van ´good practice’

 

  • is in staat voorwaarden voor schoolverbetering te scheppen door
    • een positief klimaat te scheppen
    • kennis te delen met en te bevorderen bij leden van het schoolteam (de school als ‘lerende organisatie’)
    • afspraken en verbeteracties planmatig vast te leggen
    • boven- en buitenschoolse contacten te leggen en te onderhouden die aan schoolverbetering bijdragen
    • de benodigde middelen en ondersteuning van het schoolbestuur te regelen
    • ouders en de lokale gemeenschap bij de ontwikkelingen te betrekken.

Verder lezen

Terug naar Materialen | Blauwdruk Duurzame Aanpak Leesproblemen en Laaggeletterdheid.