Terugblik bijeenkomst ‘De onderwijsprofessional centraal: Effectieve en duurzame aanpak van leesproblemen en dyslexie’

Laatst bijgewerkt op

Actueel | november 2024

Na een succesvolle eerste bijeenkomst in Rotterdam heeft op dinsdag 5 november een vergelijkbare bijeenkomst van Dyslexie Centraal in Eindhoven plaatsgevonden. De deelnemers bestonden voornamelijk uit intern begeleiders en kwaliteitscoördinatoren met al een behoorlijke dosis kennis en expertise op het gebied van dyslexiezorg. Het programma was inhoudelijk afgestemd op deze doelgroep en bestond uit verschillende onderdelen, waarin afwisselend ruimte was voor kennisoverdracht en interactie tussen de onderwijsprofessionals.

De middag werd geopend met een toelichting op de uitgangspunten en doelstellingen van Dyslexie Centraal door Martine Gijsel en Evelien Krikhaar. Vervolgens verzorgde Emmi Stuij de sessie ‘Ondersteuningsniveau 3 in vogelvlucht’. Aan de hand van stellingen werd de huidige stand van zaken op de scholen van de deelnemers geïnventariseerd. Vervolgens werd aandacht besteed aan interventies op ondersteuningsniveau 3, de uitvoering hiervan, mogelijke knelpunten hierbij en de handelswijze bij een vermoeden van dyslexie.

De kern van het programma bestond uit twee rondes ‘Onderzoek ontmoet praktijk’, waarbij de deelnemers tweemaal konden kiezen voor één van de volgende rondetafelgesprekken:

  • ‘Bekijk de dyslexiescans’ met Emmi Stuij, over scans die Dyslexie Centraal beschikbaar stelt om schoolteams inzicht te laten krijgen in onderwijs en begeleiding op de verschillende ondersteuningsniveaus. Tijdens deze sessie kwamen eveneens de samenwerking met andere onderwijsprofessionals en praktijkervaringen met de scans ter sprake.
  • ‘Stel vragen over ondersteuningsniveau 4’ met Evelien Krikhaar, over doorverwijzen, samenwerken en afstemmen binnen de driehoek van school, dyslexiezorg en ouders. De onderwijsprofessionals wisselden concrete ervaringen en praktische tips uit over verschillende struikelblokken.
  • ‘Maak kennis met de Kennisrotonde’ met Martine Gijsel, over de Kennisrotonde van NRO, waarin vragen van onderwijsprofessionals worden beantwoord op basis van wetenschappelijke literatuur. Na het bespreken van de werkwijze werd dieper ingegaan op enkele vragen ten aanzien van leesproblemen en dyslexie die al eerder aan de Kennisrotonde zijn gesteld.

Na de rondetafelgesprekken volgde de laatste plenaire sessie over implementatie van een goede aanpak van lees- en spellingproblemen en dyslexie op school. Emmi Stuij gaf praktische handvatten om te werken aan een duurzame implementatie. Ook werd het belang en vergroten van de betrokkenheid binnen het team besproken.

Martine Gijsel verzorgde de afsluiting van de bijeenkomst en inventariseerde hierbij de opbrengst voor de deelnemers. De positieve reacties van de goed voorbereide en zeer betrokken deelnemers maken dat we vanuit Dyslexie Centraal terugkijken op een vruchtbare middag.

PO bijeenkomst Eindhoven 5 november 2024