In de eerste week van november is dr. Liesbeth Tilanus gepromoveerd bij de Radboud Universiteit. Zij heeft onderzoek gedaan naar het effect van dyslexiebehandelingen binnen de dyslexiezorg. Dit onderzoek is uitgevoerd bij Marant. De resultaten van het onderzoek benadrukken het belang van goede basisvaardigheden voor lezen en spellen. Wanneer onderdelen van de klinische behandelaanpak geïntegreerd worden in het onderwijs leidt dit naar verwachting tot minder kinderen die doorstromen naar de dyslexiezorg.
In het kader van dr. Tilanus’ promotie is op haar initiatief op de Radboud Universiteit het symposium ‘Dyslexie: hoe verbinden we onderwijs en zorg?’ gehouden. In de ochtend sprak dr. Liesbeth Tilanus voor professionals uit het onderwijs over haar onderzoek. In de middag was er een speciale ‘kinderpromotie’, waarbij kinderen de rol kregen van professoren en promotoren.
Een uitgebreid verslag van de middag vind je op de website van Marant. Vind je het leuk om even mee te kijken? Bekijk de video die tijdens het symposium is gemaakt. De powerpoint van dr. Liesbeth Tilanus’ openingslezing tijdens het symposium is hier te downloaden.
Ben je benieuwd naar het hele proefschrift van dr. Liesbeth Tilanus? Je kan het proefschrift, getiteld ‘Responsiveness to intervention in children with dyslexia: A clinical approach (2019) downloaden via de website van de Radboud Universiteit. Liever de samenvatting in het Nederlands lezen? Vraag dan het white paper ‘Het effect van dyslexiebehandelingen op kinderen met dyslexie’ aan via de website van Marant.