IEP woordleestoets nog niet te gebruiken voor onderbouwing vermoeden dyslexie

Laatst bijgewerkt op

Actueel | Januari 2025

Scholen die gebruik maken van toetsen uit het IEP leerlingvolgsysteem van Bureau ICE moeten voor signalering en onderbouwing van een vermoeden van ernstige dyslexie bij hun leerlingen een aparte goedgekeurde toets voor technisch lezen op woordniveau inzetten. Voor aanmelding voor onderzoek naar en behandeling van dyslexie is het namelijk nodig dat er specifieke toetsgegevens over technisch lezen op woordniveau worden aangeleverd. Deze gegevens kunnen niet uit de huidige toetsen van het IEP LVS afgeleid worden.

De afgelopen periode heeft Bureau ICE een eigen aanvullende woordleestoets ontwikkeld. Deze toets komt naar verwachting halverwege januari 2025 beschikbaar. We vinden het een goede zaak dat IEP de inspanning doet om de monitoring van woordlezen toe te voegen aan hun LVS. Voorwaarde voor het gebruik van deze toets bij de onderbouwing van een vermoeden van dyslexie en aanmelding voor ED-zorg, is dat deze beoordeeld en goedgekeurd is. Dit proces is momenteel nog niet helemaal afgerond.

Dit betekent dat Dyslexie Centraal en het NKD voorlopig nog vasthouden aan het huidige advies voor scholen die IEP LVS gebruiken, namelijk: scholen die IEP LVS gebruiken dienen aanvullend een van de beschikbare goedgekeurde landelijke woordleestoetsen (Cito DMT of Boom LVS Technisch Lezen Woorden) in te zetten om het vermoeden van dyslexie bij leerlingen te onderbouwen.

Zie voor meer informatie de pagina Toetsen bij een vermoeden van dyslexie en FAQ | Doorverwijzing naar de zorg | #9. Zie ook de berichtgeving voor ouders op de website van Balans.