Terug naar Leesproblemen en dyslexie in het basisonderwijs
Inleiding en leeswijzer
Op deze pagina vind je links naar filmpjes, websites en boeken die aansluiten bij dit hoofdstuk en die je kan bekijken en lezen voor meer uitgebreide en verdiepende informatie.
“Goed kunnen lezen en spellen is belangrijk om te kunnen functioneren in onze geletterde maatschappij. De hele dag door ben je bewust of onbewust bezig met lezen en schrijven. … Er wordt in onze samenleving bijna voortdurend een beroep gedaan op je lees- en schrijfvaardigheid. Des te vervelender is het dus wanneer deze processen niet zo vanzelfsprekend verlopen. Dit hoofdstuk gaat over de achtergronden van lees- en spellingproblemen en dyslexie. De inhoud van dit hoofdstuk bouwt voort op kennis over de normale lees- en spellingontwikkeling bij kinderen van 4 tot 12 jaar.
In paragraaf 1.2 wordt je kennis over technisch lezen en spellen opgefrist en worden enkele kernbegrippen in het lees- en spellingproces toegelicht. Paragraaf 1.3 beschrijft hoe je signalen van (risico op) lees-/spellingproblemen kunt herkennen. In paragraaf 1.4 wordt een definitie van dyslexie gegeven en worden de oorzaken en mogelijke gevolgen van deze stoornis beschreven. Paragraaf 1.5 ten slotte beschrijft de misvattingen en dwaalwegen die er bestaan rond dyslexie.”
Bekijk filmpjes
- Pavlov: Dyslexieonderzoek Egbert-Jan Weeber | NTR | 29 maart 2012
Als kind kreeg acteur Egbert-Jan Weeber de diagnose dyslexie. Maar wat is dat precies en heeft hij het ook echt? - Dyslexie | maart 2020 | Het Klokhuis
- Leren | Leren van elkaar | Leerlingen over Dyslexie.
Filmpjes waarin leerlingen met dyslexie aan het woord komen.
Bezoek websites
- De Stichting Dyslexie Nederland (SDN) spant zich in voor de overdracht van wetenschappelijke kennis over dyslexie naar professionals in het onderwijs en de zorg.
- Balans Digitaal van oudervereniging Balans informeert ouders over o.a. dyslexie.
Lees meer
- Interventies in het onderwijs: leerproblemen | 2016 | Snellings & Zeguers | Boom Uitgevers
- Dit is dyslexie. Achtergrond en aanpak | 2016 | van der Leij | Lannoo Campus
- Handboek dyslexieonderzoek. Wetenschappelijke inzichten in diagnostiek, oorzaken, preventie en behandeling van dyslexie | 2016 | Van den Broeck | Acco
- Handboek dyslexie. Theorie en praktijk | 2019 | Braams | Boom uitgevers
- Zorg om dyslexie | 2010 | Verhoeven, Wijenen, van den Bos & Kleijnen (red.) | Garant