Artikelen voor de remedial teacher

Laatst bijgewerkt op

Actueel | november 2024

In het tijdschrift voor remedial teaching van de LBRT zijn onlangs twee artikelen vanuit Dyslexie Centraal verschenen.

Het eerste artikel gaat over een effectieve tijdbesteding van remedial teachers in het voortgezet onderwijs, die zich bezighouden met de ondersteuning van leerlingen met lees-, spellingproblemen en dyslexie. Niet alle remedial teachers hebben voldoende uren om taken als het begeleiden van leerlingen, het ondersteunen van collega's en het bijdragen aan het dyslexie- en/of taalbeleid, goed uit te kunnen voeren. In dit artikel gaan we in op jouw rol als remedial teacher, factoren die van invloed zijn op het benodigd aantal uren en geven we tips over hoe je jouw taken kan prioriteren.

Het tweede artikel richt zich op dyslexiehulpmiddelen en wat je als RT’er moet weten om deze succesvol in te kunnen zetten. Het artikel geeft antwoord op de vragen: Wat zijn dyslexiehulpmiddelen precies? Wat weten we over de effectiviteit van hulpmiddelen? En hoe help je leerlingen op weg bij het gebruik ervan?

Download de volledige artikelen:

2024 | Dyslexieondersteuning in het voortgezet onderwijs: Effectieve tijdbesteding | Alice Visschedijk en Melissa in ’t Zandt | Tijdschrift voor Remedial Teaching

2024 | Wat je als rt’er moet weten over het succesvol inzetten van dyslexiehulpmiddelen | Emmi Stuij, Alice Visschedijk en Christel Dood | Tijdschrift voor Remedial Teaching